יום רביעי, 29 בינואר 2014

לבטים והתחבטויות

צחי רולניק, תיכון הכפר הירוק

התשובה שלי לשאלות רחוקה מלהיות חד משמעית וחותכת והיא טומנת בחובה לבטים והתחבטויות רבות. מצד אחד - קשה לי לחשוב על מישהו שמגיע מתוך אידאולוגיה למערכת החינוך של היום מבלי שתהיה לו משנה פנימית בוערת שמדרבנת אותו. אין אדם המגיע טבולה ראסה ללא רעיונות, אמונות ומחשבות שמניעות אותו, הן בתחום החינוכי והן בכל תחום אחר שבו גיבש לעצמו דעה כאדם בוגר.

מצד שני - בעידן שבו מתגלגלת המטבע של "למידה משמעותית" שוב ושוב – יש לזכור שבית הספר הוא קודם כל המקום שבו אנו מעוררים ומפתחים בתלמידינו את היכולת לשאול שאלות לגבי כל נושא או תחום לימוד או עניין. גם מטבע ה"ערכים" שמתגלגלת רבות בהקשר החינוכי תלויה ביכולת זו של התלמיד לשאול שאלות, לברר ולגבש לעצמו אמונות ודעות ומתוך אלו יצמחו אותם ערכים שלאורם ילך. שאילת השאלות אינה משהו שצריך להיות שמור לתלמיד עצמו. גם המורה בזמן שילמד, ראוי שיפקפק באמונותיו שלו עצמו וישאל גם הוא שאלות קשות.
יש לזכור היטב שכל שמחנך (או מורה מקצועי טוב) הוא כזה שהכיתה נושאת אליו עיניים ילדים בכיתה ז' עד י"ב רואים במורה שלהם דמות מבוגרת שאת פרי מחשבתה הם מחפשים לשמוע. במבט מהצד הצעירים האלו, למרות שבעיני עצמם הם אפויים היטב בדעותיהם ומגובשים כסלע בזלת בעמדותיהם, נוחים בגיל זה להתרשמות ולהשפעה. בידי המחנך או המורה הטוב מצויה אחריות רבה שכן הקלות שבה ניתן להטביע חותם בגילאים אלו היא כר נוח למורה להשתמש בכריזמה שלו, בסמכותו, בקרבתו לילדים כדי להשפיע עליהם ולהחתים בהם את דעותיו ואמונותיו שלו מכוח השפעת אישיותו.
חייבים לעשות את ההפרדה, האפשרית וההכרחית, בין הצגתן של מגוון דעות שונות ביחס לנושא מסוים (גם אם הוא פוליטי, גם אם הוא נפיץ, גם אם הדעות יכולות לקומם חלק אחד או אחר של הכיתה או אותו עצמו) לבין גיוס נפשות לרעיונות בהם המורה דוגל או הטפה להם. המורה הטוב צריך להציג לפני תלמידיו את מגוון הדעות, להקשות שוב ושוב (גם על הדעות בהם הוא עצמו מחזיק), להיות פרקליטו של השטן פעם אחר פעם, אך אין צורך שיסגיר מה מבין הדעות היא שלו. בציון דעתו של המורה אין פסול אך הדיון יהיה נקי יותר ומוטה פחות אם לא מעורב בו הפן האישי.
בימים פוסט מודרניסטיים שכאלה, בהם הנרטיב הוא חזות הכל, אני מאמין גדול באמת האובייקטיבית המצויה בבסיסם של חיינו. לא הכל נתון לויכוח, לא הכל הוא עניין של השקפה, לא כל מה שנכון היום יהיה מוטעה מחר בהינף של אצבעות על המקלדת. השמש היא חמה, בשואה מתו מיליוני יהודים והעישון מזיק לבריאות.

חלקים רבים אחרים מהחיים נתונים להשקפה, פרשנות, נטיית לב וכיוצא באלו. האדם שמחזיק בדעות מסוימות היום יכול להשתכנע ולהחליפן מחר. עלינו לפתח בתלמידים את היכולת לחקור, למצוא מידע ולבסוף לנהל דיון ולגבש דעה מבלי להשפיע עליהם ולגייסם לצדנו גם אם נטיית הלב מניעה אותנו לשם באופן טבעי.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה